Amiket megtudtam összefüggéstelen pontokba szedve:
okulva a commentekből már itt leszögezem. az OK, hogy hú de jó meg minden de bárhova nem lehet tenni vannak helyek ahol egyszerűen a villamos pálya alkalmas kell legyen arra hogy a mentők stb. eltudjanak menni, de pl villányi úti, duna parti villamos sínek közé abszolút elférne a fű vagy annak alternatívája(pl Sedumok)
- Franciaországban(amúgy NYEU nagy részén) divat a füvesített villamospálya. Az ISS Espaces Verts cég (saját bevallása szerint) valami spéci húdejó technikával dolgozik a füvet 15cm-n próbálják kordában tartani, valamint ellenállóságát növelik (hogy hogy az minden bizonnyal hadititok). Amúgy állítólag (lehet hogy csak egy propaganda anyag) franciaországban a villamosok most élik reneszánszukat. Párizsban pl. 1957-ben bezárták az utolsó villanyost ami Versailles-ba ment, és csak 1992-ben kezdtek neki az új villanyosvonalaknak ma már négy kész van és az ötödiket építik (bár lehet hogy már az is kész van mert a cikk elég régi volt).
-Hol találunk füves villanyosokat? Barcelona, Párizs, Düsseldorf, Oslo, Strasbourg, St.Etienne, ha tudsz még ilyen várost kommenteld és beírom ide
amikeről ti szóltatok:
Athén(thx lacka2 :)), Prága (Mostly Harmless megerősítve Reman, jantschee, Artie álltal is), Lille agglomerációja(Roubaix és Villeneuve d'Ascq thx Reman), Brüsszel (bela2255), Hága(mf_laca), Montpellier(Nakata),Nizza(Nakata),Brno(JanDítě),Lyon de a felsorolást nem folytatom mert annyi comment jött hogy nem győzöm. Na jó közben kisült hogy bár nem villamos (mert csak kisvasút) de füvesített pályája van(köszi urbanbrain)
-Mik a hátrányai? Mivel a fű él, ezért bizonyos szükségletei vannak: vizet kell felvegyen, de mivel nálunk alapvetően nem esik túl sok eső(legalábbis annyi amennyi egy fű egészséges szép növekedéséhez szükséges lenne) ezért locsolni kell (ami ugyebár pénz), két villmos sín közé nem lehet túl sok ültető közeget rakni ezért a fű álltal elhasznált tápanyagokat időnként pótolni kell (ez is közvetve pénzigényes), a fűt nyírni kell mert egy nagyon fényigényes kultúra amit ha nem nyírunk kiritkítja saját magát. persze vannak szárazságtűrőbb fűkeverékek de víz, tápanyag, nyírás azoknak is kell. persze lehet hogy akár a normál ár többszöröse de lehet hogy budapestet sokkal jobban viseli és hosszútávon akár olcsóbb is mert kevesebbet kell a fenntartásra költeni
-Mik az előnyei? állítólag nagyon jó léghang-gátló, zajelnyelő, párologtat, megköti a port gyönyörködteti a szemet,tisztítja a levegőt
-Budapesten már voltak próbálkozások a bevezetésére Roosevelt térnél valamint a Villányi úton. Azt mondják nem vált be. Aki a pontos infókat ismeri az szóljon, én olyasmiről tudok hogy vki azt akarta megcsinálni hogy sedumokkal(varjúhájfélék) "füvesíteni" és ráaddásul piros fehér zöld színkombinációt kirakva (a piros és a fehér a sedumok virágzatának a színe-ezzel az a gond hogy nem egyszerre virágzik) mindezt aug. 20-ra. úgytudom az egész ott bukott el hogy a tömeg végigment rajta amit a sedumok úgy gondolták hogy ezt azért inkább nem viselik el.
-Budapesten saját használatra van füvesített pálya(Törökkő)
-Szegeden most villamospályát építenek és ott a tervek szerint füvesített pálya is lesz, valamint a commentekből megtudtuk hogy Debrecen is rajta van a témán (jómagam drukkolok nekik nem a megvalósításhoz hanem a későbbiekhez)
Néhány kép amit a netről innen-onnan összeszedtem (a commentek alattuk föltétlenül lvassátok el mert születtek okos hozzászólások)
források:
http://www.issworld.com/press/news_stories/Pages/tramways_turn_green_with_iss.aspx
http://connectedcities.eu/downloads/magazines/nt_2007_feb_eivp.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Tramways_in_Paris
http://www.ujpalyan.hu/index.php/2-es-vonal/page-42.html#tervek_rajzok
http://urbanista.blog.hu/2008/08/25/miert_nincs_nekunk_fuves_palyank